KitchenAid (Heavy Duty) als deegkneder – Bespreking

kitchenaid-heavy-duty-k5-rood

Je hebt de smaak te pakken van brood bakken en wil je talent naar een hoger niveau brengen? Dan is een keukenrobot een absolute must. Wanneer je regelmatig moet kneden is zo’n machine onmisbaar. Meer nog, niet alleen om tijd te winnen maar vooral om een consistente kneedkracht te kunnen uitoefenen. Zeker bij deegrecepten die echt een intense of lange kneedactiviteit vragen is met de hand kneden gewoon niet meer mogelijk (ook al zie je Roger Van Damme steeds met een gelukzalig glimlach kneden met de hand). En ze zijn ook zeer handig bij patisseriebereidingen.

Een goeie keukenrobot kost wel wat centen en, ik beken, de flashy kleurtjes en constructie, zorgden mee dat ik overstag ging. In dit artikel ga ik iets dieper in op mijn ervaringen met de KitchenAid Heavy Duty.

Versus een grote deegkneder

deegmenger

Een pure deegkneder, zoals hier rechts op de foto, is ontegensprekelijk de beste koop, maar functioneel ‘beperkt’.  Je ziet ook dat bakkers (en professionele keukens) een aparte spiraalkneder hebben voor (brood)degen en een andere voor patisserie. Eén (dure) keukenrobot wil ik voor heelwat meer kunnen gebruiken.

Alvorens je zo’n kneder aanschaft is  absoluut verplichte kost om eerst de chemie tussen water en meel door kneden en mixen met je eigen handen te ervaren. Ook wat een teveel of tekort van één van beiden geeft. Dan voel je meteen ook de kracht die nodig is om bijvoorbeeld een meergranendeeg te mengen. En waarom je dus waarom best voor een zwaar model gaat en niet de motor van een gewoon model onnodig snel laat verslijten.

Gebruik en accessoires

In het geval van het merk KitchenAid komt is het aanbod van uitbreidingen werkelijk fenomenaal. Ik twijfelde tussen de Kenwood en de KitchenAid. Op basis van reviews op internet kook ik voor de KA Heavy Duty versie (5KPM5EER). Deze heeft een iets zwaardere motor, heeft zij-armen maar kan de motorkop niet laten kantelen (in tegenstelling tot de Artisan). De vaste kop en de zijarmen zijn nodig om zwaardere mengels te kunnen mixen/kneden (zonder dat je motorhoofd afbreekt).

Inzake onderhoud en gebruiksgemak is een KitchenAid zeker een no brainer. De kom en haken kan je snel (de-)monteren en zijn ook vlot te reinigen. De vele standaard en optionele accessoires maken van de KA een zeer allround machine die makkelijk in gebruik is. Het gebruik is heel rechttoe rechtaan en alle onderdelen voelen heel solide. Met de lagere modellen van KitchenAid kan je ook brooddeeg maken, maar wie dit frequent wil doen gaat beter meteen voor een zwaarder model in de Heavy Duty reeks.

Vermogen

Mijn model (de “laagste” Heavy Duty 5KPM) was niet helemaal top om met (zwaarder) brooddeeg vlot om te gaan dus voor grotere hoeveelheden adviseer ik echt wel de zwaardere uitvoering in deze reeks.

Op de website van KitchenAid kan je de Heavy Duties vergelijken. Het is heel duidelijk dat je niet voor de de lage 5KPM5EWH moet gaan, maar wel voor de modellen daarboven.

Het aantal PK (0.26) van de 5KPM is opmerkelijk lager dan de andere modellen en er staat ook duidelijk dat ie maximum 1 kg deeg aan kan.

De hogere modellen kunnen tot 2kg aan en hebben de juiste spiraalhaak voor deeg. Die kosten ook wel meer dus dat is voor elkeen een persoonlijke beslissing.

Kiezen

Fans van het Belgisch bakboek / Stefan Elias, zagen in de achtergrond van zijn filmpjes mogelijk ook al een KitchenAid Heavy duty.

Koop de goeie Heavy Duties (5KSM7580X, 5KSM7990X of 5KSM7591X) : bij aanbod bij Bol.com of aanbod bij Cooblue.

Weet ook dat de Kenwood Chef Elite en zeker de XL en Titanium (meer PK) ook prima geschikt zijn om degen te kneden en dat voor een lagere prijs. Koop de Kenwood Chef reeks bij Coolblue of Bol.com.

KitchenAid biedt anderzijds echt wel een fantastisch aanbod aan accessoires voor echt elk keukentaak (pasta maken, roomijs draaien, groenten snijden, worsten draaien …) . Ook de vele leuke kleuren vind ik zeker wel een plus.

Hou rekening met de aanduidingen van maximale belasting! Laat de machine niet meer deeg kneden dan toegelaten om de motor en/of constructie niet kapot te maken. Koop altijd een machine iets boven jouw gemiddelde gebruik kan werken.

Alternatieve keuze: een kooktoestel

Daar waar de keukenrobot vooral manuele handelingen automatiseert, gaat een kooktoestel een stap verder en voegt een intelligente timer en verhitelement toe. Wie met deze dure investering eerder ook wil koken in de brede zin (hakken, kneden, pureren, kloppen, roeren, stomen, koken) dan bijvoorbeeld ook bonen te snijden, etc. , kan misschien beter terecht bij bijvoorbeeld de KitchenAid Artisan Cookprocessor (zie bij BOL.comzie bij Coolblue). Die kan geen grote hoeveelheden deeg aan maar dus anderszijds wel verwarmen en complexere bereidingen combineren.

Wil je echt zeer grote volumes deeg bereiden, vergeet dan de optie van een keukenrobot en kijk uit naar een professionele deegkneder. Die vind je makkelijk ook tweedehands, moest de prijs een belemmering vormen.

En weet dat je ook brood kan maken zonder te kneden.

Planeetmixer vs spiraalmixer

Zoals ik boven al aangaf is de veelzijdigheid van een keukenrobot is tegelijk ook haar “zwakte”. Vaak zijn keukenrobots van het type “planeetmenger” en eerder bedoeld om vloeibare of zachtere dingen te mengen of kloppen. Wie “frequent” brooddeeg wil kneden gaat beter voor een specifieke deegkneder (type “spiraalkneder”). Maar die is dan ook enkel te gebruiken voor (brood)degen…

Lees meer hierover op bakkerijwereld: de types kneders en aankooptips.

16 gedachten over “KitchenAid (Heavy Duty) als deegkneder – Bespreking

    1. merelbakker Berichtauteur

      Beste Wim,

      De spiraalhaak is helaas niet beschikbaar voor elk model.
      In principe kan je dealer je wel vertellen of een spiraalhaak bestaat voor jouw model of eventueel wat zoeken op de Kitchenaid website.
      Je kan ook beginnen knutselen, maar bij problemen verlies je (mogelijk) je garantie…

  1. Pingback: Citroenspeculoos van Juliette – speculaasijs – speculaasmousse – Lotus Speculoos Kookboek | Broodbakken - Ijs bereiden

  2. Pingback: Broodbakken – statistieken | Broodbakken - Ijs bereiden

  3. Pingback: Pistolets bakken – deel 2 – Recept van Frank Deldaele | Broodbakken - Ijs bereiden

  4. Rob

    Als bakker heb ik de zelfde ervaring met een planeetmenger en brooddeeg. Brooddeeg kruipt bijna altijd om de deeghaak omhoog.
    Eigenlijk zijn dit soort machines minder geschikt voor (zwaar) brooddeeg.

  5. Fini

    Op Ebay.nl worden spiraal haken voor zowel de Artisan als de Pro aangeboden tegen alleszins redelijke prijzen.
    Ik heb er een voor mijn Artisan en gebruik hem al anderhalf jaar en bak altijd mijn eigen brood. Als jij je aan de maximale gewichten in de handleiding houdt en op stand 2 kneedt, wordt de machine na een minuut of 12 wel warm maar hij is bij mij nog nooit oververhit geraakt. Ik zorg wel altijd dat mijn deeg maximaal vochtig is.

  6. Fini

    Mocht je voor je Kitchenaid, maar ook andere keukenmachines een goede kneedhaak zoeken, kijk dan eens op http://www.superdoughhook.com
    Daar worden spiraal deeghaken aangeboden voor velerlei machines. De moeite van het bekijken waard. En…. een spiraal deeghaak duwt het deeg ook weer omlaag. Aanvankelijk kruipt het wel iets omhoog, maar gaat vanzelf weer naar beneden. Een veeeeeel betere kneedfunctie en niet zwaarder belastend voor je motor!

  7. Pingback: Zelf brood bakken, een beschouwing | Broodbakken – ijs bereiden

  8. Pingback: Advies beste broodmachines ( Test-Aankoop) (2020) | Broodbakken – ijs bereiden

  9. pimhooghiemstra

    Mijn Kenwood Chef wordt morgen bezorgd: spannend! Ik las elders op je blog over je gebruik van meel van de Aveve. Daar ben ik eens geweest en heb daar wat pakken meel gekocht (classic). Ik vroeg me af of je de bereidingswijze die op de verpakking staat volgt (of een heel andere)? Ik bedoel dan qua rijstijden enzo.
    Verder vroeg ik me af hoe je de grote zakken meel bewaard als die eenmaal aangebroken zijn?

    Alvast bedankt voor de moeite. Hartelijke groeten en leuk om je blog te lezen!
    Pim

    1. Bakker Berichtauteur

      Beste Pim,
      Ik ken de opwinding van zo’n nieuw toestel, veel succes gewenst daarmee 🙂 Wanneer je deeg of iets anders zou kneden: controleer zeker even de handleiding naar de maximumhoeveelheid deeg die je mag kneden. Anders ga je de levensduur van je machine sterk inperken.

      Wat betreft de Aveve Classics: ik ben even gaan zoeken op de site van Aveve. En in sommige mixen zag ik ook gist zitten. Dat beperkt het spelen al wat. De Classics zijn niet altijd all-in mixen maar soms ook wel. Door te spelen met water en gist kan je al veel uitproberen ja. Meer water geeft bv een hoger hydratatiebrood en zorgt oa voor die grote gaten in het deeg. Maar ik raad je dat af wanneer je past begint (moeilijker te hanteren). Je kan ook minder gist proberen en zo een heel langzame rijs doen. Je zou ook een biga of poolish kunnen maken (maar dan beter van ‘pure’ bloem) en die toevoegen aan je brood de volgende dag. Dus er is zeker ‘speel’ruimte.
      Een ‘nadeel’ van de mixen is dat ze niet makkelijk te combineren zijn. Wanneer je recepten uit boeken wil proberen of eigen mengsels maken, kan je vaak niet bloem van de mixen gebruiken (zeker wanneer er al gist in zit, controleer de ingrediëntenlijst). Weet ook dat de rijstijden op de verpakking richtinggevend zijn en niet absoluut (want oa temperatuursgevoelig). Ik adviseer om te starten met het recept en maak daarop dan varianten (minder gist en langer rijzen, poolish toepassen, meer water gebruiken, etc).

      Wat betreft de bewaring van bloem en meel: best koel en afgesloten en in feite koop je beter wat minder dan een grote voorraad negen maanden te laten staan. Want ook bloem verliest toch wat van zijn versheid na al zoveel tijd.
      Zeker wanneer je start, wil je mogelijk graag vanalles proberen en dan zit je met die grote zakken 🙂

      De mixen van AVEVE zijn nagenoeg “fool proof”, maar ze zijn best ook kostelijk. Google zeker eens op een lokale maalderij. Die hebben doorgaans ook wel kleinere verpakkingen. Er zijn nog andere “grote aanbieders” van bloem, naast Aveve. Misschien een bezoekje te combineren daar met een citytrip 🙂

      Veel bakplezier!

      1. pimhooghiemstra

        Dank voor je snelle reactie, leuk!

        Deze mixen bevatten geen gist (heb ik gecheckt) en ik zal zeer zeker eerst beginnen met wat op de verpakking staat.

        Eerder bakte ik met een broodbakmachine met broodmix van AH waar enkel water aan toegevoegd hoefde te worden (maar het apparaat ging na een kleine 20 jaar dienst kapot). Toch combineerde ik die mixen en dat ging heel goed. Ik denk dat dat met deze meelsoorten (ik heb wat eenvoudige gekocht voor wit, lichtbruin, volkoren en een meergranen) misschien ook wel kan, maar ik lees het al: gewoon proberen.

        Ik zal de instructie van de deegmachine zeker goed bekijken en ga morgen lekker aan de slag.

        Wat betreft de hoeveelheid, ik heb nu totaal 10 kg meel (20 broden) dus dat zal niet veel langer dan 2 maanden duren vooraleer het op is denk ik zo. Zeker nu ik niet meer met de hand hoef te kneden want dat was ik na een keer of 5 toch wel zat 🙂

        Dank voor je reactie en tips.

Plaats een reactie