KitchenAid (Heavy Duty) als deegkneder

kitchenaid-heavy-duty-k5-rood

De niet ongeringe prijs van een keukenrobot en Roger Van Damme’s  gelukzaligheid na een kwartier labeur met de hand, weerhielden mij lange tijd om een machine te kopen.  Maar het gemak en, ik beken, de flashy kleurtjes en constructie, deden me toch overstag gaan.

deegmengerEen pure deegkneder, zoals hier rechts op de foto, leek ontegensprekelijk de beste koop, maar functioneel wat ‘beperkt’.  Een goeie (dure) keukenrobot wil ik voor heelwat meer kunnen gebruiken. In het geval van het merk KitchenAid is het aanbod van uitbreidingen werkelijk fenomenaal. Ik twijfelde tussen de Kenwood en de KitchenAid. Op basis van (terechte?) reviews op internet kook ik voor de KA Heavy Duty versie (5KPM5EER). Deze heeft een iets zwaardere motor, maar kan niet de motorkop laten kantelen (in tegenstelling tot de Artisan). De vaste kop en de zijarmen zijn nodig om zwaardere mengels te kunnen mixen/kneden (zonder dat je motorhoofd afbreekt). (Deze is ondertussen vervangen door een nog zwaardere versie met grotere mengkom).

Alvorens je zo’n kneder aanschaft is  absoluut verplichte kost om eens de chemie tussen water en meel door kneden en mixen met je eigen handen te ervaren. Ook wat een teveel of tekort van één van beiden geeft. Dan voel je meteen ook de kracht nodig om bijvoorbeeld een meergranendeeg te mengen. En waarom je dus waarom liever niet daaraan een standaardmixer laat ontvlammen… .

Kitchenaid C hookHet werd dus de KitchenAid. Echter, al snel ervaarde ik dat met de standaard deeghaak (de zogenaamde C-haak) het deeg langs de haak naar omhoog kruipt tot de onderkant van de machine. Resultaat is dat je geregeld het kneden moet stoppen om het deeg van de haak te schrapen.

Blijkbaar bleek ik niet de enige. Even googlen en je vindt gelijkaardige ervaringen elders. De frustratie zit sommigen zo hoog dat ze zelf deeghaken maken of KitchenAid spiraalhaken van andere modellen plaatsen.  Alleen, zoals deze site met kneedtips correct schrijft, riskeer je je garantie te vermalen wanneer je een ongeauthoriseerde haak op je mixer hangt. Iemand verklaart hier dat de krachten die met de spiraalbeweging gepaard gaan, een niet toegelaten mixer zelfs stuk maken.

Deze man verwoord ook mijn frustratie glashelder: “I am aware of the warnings about not using it on any machine for which it wasn’t intended but I’m willing to risk it because the problem with the dough climbing up the “C” hook is driving me crazy”.

Is dit dus hoe een KitchenAid als deegkneder hoort te zijn?

Ik contacteerde KitchenAid Belgie en in de VS met mijn vraag over de spiraalhaak. KitchenAid Belgie antwoordde dat de haak niet te koop was in Europa en dat VS-onderdelen gebruiken, mijn garantie deden vervallen. De VS antwoordde iets uitgebreider. Zij beweerden dat mijn deeg gewoon te kleverig is en dat een spiraalhaak het probleem niet verhelpt.  Euh … waarom gebruiken _ALLE_ bakkers dan spiraalhaken? Goed, ze raden me aan om meer bloem te gebruiken bij de initiële mengfase. En voegden ook nog snel toe dat dit bij sommige degen dan weer het brood te droog zou kunnen maken.

Het wordt nog vreemder. Volgens de NL handleiding op de KitchenAid.be website, zou de spiraalhaak er gewoon bij moeten gezeten hebben… .

Conclusie

Kitchenaid Spiral hookInzake onderhoud en gebruiksgemak is de KA zeker een no brainer. De kom en haken kan je snel (de-)monteren en zijn ook vlot te reinigen. De vele standaarrd en optionele accessoires maken van de KA een zeer allround machine die makkelijk in gebruik is.

Echter, deeg kneden is een zwak punt. Een Kitchenaid zonder spiraalhaak is niet altijd geschikt om brood te kneden. Koop je dit (dure) toestel alleen maar om brood te kneden, dan raad ik het af. Er bestaat grotere en krachtigere apparatuur. Weet ook dat bijvoorbeeld mijn KitchenAid (slechts) met iets meer dan een kilo volkorenmeel overweg kan. Dat zijn twee kleinere of één heel groot brood. Wil je echt grote volumes deeg bereiden, vergeet dan de optie van een keukenrobot en kijk uit naar een professionele deegkneder. Die vind je makkelijk ook tweedehands, moest de prijs een belemmering vormen.

Vreemd en jammer dat Whirpool in Europa slechts een beperkt deel van het assortiment aanbiedt. Zeker wat betreft de keuze van professionele toestellen. Dat er de heavy duties bestaan zonder haak is zeer vreemd. Mijn heavy duty is dus niet sterk genoeg gebouwd om met zoveel kracht om te gaan. En zelfs met de C-haak hapt mijn KitchenAid Heavy Duty soms naar adem happen bij een wat zwaarder deeg. Een echte deegkneder draait onverstoord door.

Volgens mij kan KitchenAid met een simpele oplossing dit probleem al een stuk verhelpen: Door een soort uitstulping in de kom te maken. Wanneer de deeghaak dicht langs die uitstulping passeert, duwt ze het deeg weer van de haak. Deze correctie kan je simpelweg simuleren door bijvoorbeeld een pannenschraper tussen de kom en de haak te houden.

Voor de gefrustreerde durvers: hier lees je een stap voor stap beschrijving voor de installatie van de spiraalhaak. OPGELET: uit te voeren op eigen risico: maakt je garantie ongeldig en beschadigt mogelijk de motor van je mixer!

Je kan natuurlijk ook alles gewoon met de hand kneden of op z’n Forkish en dan heb je helemaal geen kneder nodig. Zo ook de auteur van Bread Cetera, die wanhopig een goeie mixer zocht en uiteindelijk weer met de hand werkt.

En … er is nog een manier: namelijk met een food processor (een kleine keukenrobot).  Hier een filmpje:

Lees op make-your-own-bread.com deze pagina die de verschillende kneedmethodes bespreekt. Of een gelijkaardige hier.

Tot slot deegfilmpjes met de C-haak en deeg met de spiraalhaak:

5 thoughts on “KitchenAid (Heavy Duty) als deegkneder

    • Beste Wim,

      De spiraalhaak is helaas niet beschikbaar voor elk model.
      In principe kan je dealer je wel vertellen of een spiraalhaak bestaat voor jouw model of eventueel wat zoeken op de Kitchenaid website.
      Je kan ook beginnen knutselen, maar bij problemen verlies je (mogelijk) je garantie…

  1. Pingback: Citroenspeculoos van Juliette – speculaasijs – speculaasmousse – Lotus Speculoos Kookboek | Broodbakken - Ijs bereiden

  2. Als bakker heb ik de zelfde ervaring met een planeetmenger en brooddeeg. Brooddeeg kruipt bijna altijd om de deeghaak omhoog.
    Eigenlijk zijn dit soort machines minder geschikt voor (zwaar) brooddeeg.

  3. Op Ebay.nl worden spiraal haken voor zowel de Artisan als de Pro aangeboden tegen alleszins redelijke prijzen.
    Ik heb er een voor mijn Artisan en gebruik hem al anderhalf jaar en bak altijd mijn eigen brood. Als jij je aan de maximale gewichten in de handleiding houdt en op stand 2 kneedt, wordt de machine na een minuut of 12 wel warm maar hij is bij mij nog nooit oververhit geraakt. Ik zorg wel altijd dat mijn deeg maximaal vochtig is.

Geef een reactie

