Nieuwe broodbakmachine: Moulinex La Fournée

broodZelf brood bakken lijkt waanzinnig populair geworden. Een derde tot de helft van de bezoekers van deze blog, komt specifiek het artikel lezen over de test van broodbakmachines door Test-Aankoop. Heelwat mensen overwegen dus blijkbaar de aankoop van een broodbakmachine.

Voor hen speciaal dit nieuwe artikel. Wie de winnaar, de Moulinex Uno, van de zomertest 2012 overweegt: ondertussen is het gamma van Moulinex vernieuwd en uitgebreid. De Uno is eigenlijk de kleine broer en de grotere machines lijken me interessanter: meer programma’s, betere bediening en een baguettehouder. Bekijk hier de nieuwste Moulinex machines op de Belgische website.

Moulinex La fourneeMoulinex heeft zijn gamma in thuisland Frankrijk trouwens nog verder uitgebreid met een nog nieuwere oven: La fournée. Eindelijk programma’s tot een duurtijd van 15 uur: langer fermenteren geeft immers een betere smaak. Met 900g wel een iets kleiner maximumgewicht dan gemiddeld (1 kilo). En hoera: eindelijk ook ronde broden. Daarnaast verkopen ze ook een heel gamma broodmixen zoals je ze bij AVEVE kan vinden. Mixen zijn handig om te leren bakken, maar kosten op lange termijn toch wel heel wat meer.

Uit nieuwsgierigheid nam ik eens snel de handleiding van La Fournée door. Wat me opvalt en erg bevalt zijn de aparte menu’s voor fermenteren en bakken, die trouwens configureerbaar zijn qua duur en temperatuur. Iets wat ik toch mis op mijn Panasonic. Idealiter zou er een volledig vrij menu moeten bestaan, want elk type brood vraagt toch weer een andere aanpak. Maar dat is misschien te riskant (brandgevaar?). Op het voorblad vermelden ze al ook al een NL hoofdstuk, dus hij komt spoedig naar hier. En het lijkt me zeker de moeite om te wachten! (FNAC.be en Pixmania verkopen hem al)

Wie wat Frans begrijpt kan hier twee ‘besprekingen’ lezen of anders gewoon de fotootjes bekijken: 12.

Hier ook alvast één filmpje:

Google heeft er ondertussen heelwat meer.

9 thoughts on “Nieuwe broodbakmachine: Moulinex La Fournée

  1. Misschien heeft Moulinex nog teveel oude modellen in voorraad,en wacht men tot dat deze wat
    verminderd is?
    Dan zullen de oude modellen ook wel wat goedkoper worden.

  2. Slecht nieuws: na slechts 1 1/2 jaar dagelijks gebruik is mijn machine la fournee gesneuveld. Ook in Frankrijk is deze uit het assortiment. Eigenlijk is er geen goede vervanger voor. Dat wordt dus helaas weer vierkante boterhammen eten……

    • Dag Hannie,
      Dat is jammer om te horen, maar kan altijd natuurlijk.
      Minder dan twee jaar is dus nog binnen Europese garantie?
      Hij is er inderdaad uit… Heel raar…
      Ik zou Moulinex contacteren en vragen om een omruil.

      Ik heb geen statistieken maar uit feedback van een aantal weet ik dat Panasonic echt heel duurzaam is.
      Domo zag ik persoonlijk letterlijk al in rook opgaan…

      Laat ons weten wat Moulinex antwoordt!

      • Moulinex zwijgt vooralsnog. ik verwacht een hoop gedoe want het is een machine die in Nederland officieel niet werd gevoerd, dus zal Frankrijk zich er mee moeten bemoeien. Wordt vervolgd.
        Panasonic is wel duurzaam maar heeft op geen enkele machine zelf in te stellen programma’s. Dat is echt een nadeel. net een Unold besteld maar direct geretourneerd. Plastic scharnieren en al bij aanschaf moeten wrikken om deksel dicht te krijgen. Dat gaat niet werken.
        Iemand een idee, mijn eisen zijn: groot volume, zelf in te stellen programma en degelijkheid.(of in ieder geval een lang programma( de La Fournee heeft een programma van 8.15 uur)
        Snufjes als automatische toevoer zijn leuk maar geen must.
        Groet

          • Het bakken met voordeeg ken ik, pas ik geregeld toe. Er zijn echter wel degelijk machines met zelf in te stellen programma’s zoals de Unold Backmeister ed. Niet tot in het oneindige maar er is toch flink te varieren in kneed en rijstijden.
            Ik heb nu ter overbrugging een panasonic over kunnen nemen maar dat is het toch net niet, korst niet lekker, toch weer te veel ‘flubber’ naar mijn zin.
            Het meest in het oog springende verschil is de positie van de gloeispiraal. Die zit bij de meeste machines onder in het apparaat. Bij La Fournee echter net boven het midden. Resultaat is dat daardoor de bovenkant heter wordt en de korst verbeterd. Maar ja, vrees dat dat m niet meer gaat worden.
            Als niet aan al mijn wensen kan worden voldaan gaat het een goede kneedmachine worden en bakken in de oven. Heb een Viking die dus heet genoeg kan worden. Dan wordt het vooral een logistieke uitdaging om op de juiste momenten voldoende brood te bakken voor mijn gezin van 5 man sterk…..

            • Het vervolg…machine gerepareerd, probleem niet opgelost. Nogmaals poging tot reparatie maar helaas is ie overleden.
              Webshop geeft niet thuis, groupe Seb waar `Moulinex Nederland onder valt houdt op met Moulinex in Nederland te ondersteunen en de oplossing is: u krijgt een nieuwe machine toegestuurd. Leuk!? nou nee, is een Tefal 310. En die is op geen enkele manier vergelijkbaar met de La Fournee.
              We zijn dan ook nog niet klaar met deze casus.

Geef een reactie

