Lékué broodmaker

Lekue 1Neen, dit is geen aprilvis. Dit is de Lékué broodmaker. Net wanneer ik dacht echt wel alles te hebben gezien, komt er opnieuw een broodmakershebbedingetje op de markt.

Het Spaanse Lékué, bekend van zijn keuken- en bakspulletjes, is de fabrikant van deze silicone all-in-one bereidings- en bak’mal’. Zeer aantrekkelijk want je kan brood bereiden én bakken in één plooibaar kommetje. Geen mixer, draden, in te vetten bakvorm, … . Mja, waarom niet?

Liever dit dan een broodbakmachine? Wel, ze zijn niet te vergelijken eigenlijk. De broodbakmachine voert het ganse proces uit, van mengen tot bakken. Met deze mal moet je nog steeds zelf kneden, de klok in het oog houden en apart in de oven bakken. Je moet ook nog kneden met de hand, tenzij je een niet te kneden brood zou maken. Maar dat (net als Tartine bread), bak je vast nog iets beter in een afgesloten cocotte (om het vocht te houden). De reviews zijn erg positief, maar ik wil eerst de korst proeven voor ik mijn definitieve oordeel geef.

Silicoon / Polymeer

En wat te denken van een “lap plastiek” waarin je tegen een hoge temperatuur voedsel bereidt? Het materiaal waarmee Lékué werkt, heet platinum silicone. Deze/hun polymeer heeft volgens Lékué de eigenschappen:

  • geurloos
  • kleurloos
  • flexibel
  • bestand tegen hoge temperaturen (tot 220°)
  • geen impact op smaak
  • kleeft niet en vereist geen vetstof
  • niet breekbaar of roestverwekkend

Niet te verwarren met Teflon, waarvan versies met PTFE of PFOA vermoedelijk schadelijk worden boven 200° en zeker zijn boven 250°. Volgens de fabrikant is deze platinum sillicone bestand tot 220°C, wat eigenlijk de gemiddelde basis-/minimumtemperatuur is voor brood. Balanceren we hier op de rand…?

Conclusie

Lekue_2Zo’n vlot te plooien en niet roestbare, noch in te vetten ronde bakvorm trekt me wel aan. Het is alleszins makkelijker dan bijvoorbeeld een cocotte. Maar de hitte-explosie van de cocotte zorgt net voor de goeie korst. Silicone verdeelt uitstekend de hitte, maar ik weet niet of ze hetzelfde “bom”-effect heeft als een stalen cocotte of baksteen. Ik weet ook niet goed wat te denken over die temperatuursgrens. De vormen van de Buyer gaan bijvoorbeeld tot 300°. Om te kneden gebruik ik dan weer makkelijkheidshalve de mixer en mijn ronde broodjes krijgen hun vorm dankzij een rijsmandje. Dus puur als plaatsbesparende bakvorm dan? Hmm.

Besprekingen van de Lékué broodmaker vind je hier:

Ook nog tips voor silicone bakvormen en de opinie van Kriskookt over silicone bakvormen.

Hier in actie:

Plaats een reactie