Pannenkoeken – Roger Van Damme

Na zovele jaren denk ik eindelijk het ideale pannenkoekenrecept gevonden te hebben: dat van Roger Van Damme. Ideaal is natuurlijk hoe ik ze zelf graag eet. Er bestaan immers echt wel véél varianten.

Ingrediënten voor het recept van Roger Van Damme:

  • 660g melk
  • 4 eieren
  • 1 vanillestokje
  • 65g suiker
  • 245g bloem
  • Scheutje zonnebloemolie
  • 70g boter
  • (geklaarde boter)
  • snuifje zout

Bereiding:

Klop de eieren bij de melk. Snij het vanillestokje dwars doorlangs en schraap de vanillezaadjes in het beslag. Smelt ondertussen de boter.

Voeg kloppend de suiker en vervolgens de bloem toe.

Hierna komt de gesmolten boter en een scheut (zonnebloem)olie erbij.

Voeg ten slotte nog een snuifje zout toe.

Maal tenslotte alles door met de staafmixer.

Dit beslag kan je nu bakken in een stevig verhitte pan.

Bekijk hier een filmpje met de bereiding door Roger op Njam.tv.

Wie een recept voor flensjes zoekt (om er groenten in te doen), kan ik van harte het recept in de Zilveren Lepel aanbevelen.

De hoeveelheden uit het boek verschillen van die op de site. Op zich niet echt een probleem, ware het dat de verhoudingen verschillen. Vreemd want bij de bereiding van patisserie is exact meten erg belangrijk.
Op de Njam-site en in het filmpje vermeldt Roger ook extra zout en het gebruik van de staafmixer. Deze staan niet in het boek. Het lijkt alsof er meerdere recepten voor hetzelfde in omloop zijn bij Njam. Toch wat jammer / opmerkelijk dat dit niet uniform wordt gehouden.

Zie zeker ook de reportage over pannenkoeken en hun mixen door de KRO’s Keuringsdienst van waarde.

Aanhangers van havermout / De Voedselzandloper kunnen de bloem ook vervangen door havermout. Doe havermout in de blender en vermaal tot een poeder.

Kijk en lees hoe onze andere BV-koks pannenkoeken maken:

 

Update 1/11/2013:
Een goeie pan is het postludium van elke bakactiviteit. De Buyer Mineral B pancakeDat besef je vooral bij een miskoop. Zo was ik zwaar ontevreden over mijn Tefal pannenkoekenpan wegens de slechte hitteverdeling. Bovendien verdienen anti-aanbakpannen ook enige argwaan, al was het maar omdat de levensduur van de laag beperkt is. Vervolgens probeerde ik de dure en zware crepespan van het vermaarde Le Creuset. Die was al een stuk beter maar gaf me toch niet de waaw die ik had gehoopt.  Onlangs botste ik op lovende besprekingen van de (koeken)pan van De Buyer. De lage aankoopprijs (+-22 euro) was een perfect excuus om het te proberen. En ja hoor: perfecte hitteverdeling, geen aanbak en een voortreffelijk bakken van de pannenkoek. Ik ben zelfs zo onder de indruk dat ik ook De Bruyer pan ga bestellen om vlees te bakken. De pan krijgt en houdt snel haar hitte.

Meer lof over deze pannen hier: link 1link 2 . Lees goed de regels omtrent het inbakken van deze pan voor eerste gebruik!

Een overzicht met diverse soorten pannen vind je op kriskookt.be of ook in dit filmpje:

Recept gehaald uit:

Desserts

Roger Van Damme

ISBN 9789059165342

One thought on “Pannenkoeken – Roger Van Damme

  1. Pingback: Inbranden van een nieuwe De Buyer Mineral B pan (seasoning) | Broodbakken - Ijs bereiden

Geef een reactie

