Waldkorn twee

Tweede poging Waldkorn valt geslaagd te noemen.  De instant gist heb ik vervangen door natte gist.  Door het weinige meerwerk (gist oplossen in lauw water) vroeg ik me af waarom ik dat niet meteen heb gedaan.  Ik heb ook het rozijnencompartiment uitgeprobeerd, ruwweg een 60 gram.  Eveneens minder zout toegevoegd (nog 9 gram).

De sterke (gist?)smaak dat het eerste brood overheerste, is nagenoeg weg.  De rozijnen zorgen voor een zachtzoete toets, zonder de typische Waldkornsmaak te domineren.  Zoutsmaak was normaal voor mij.  De bovenkant van het brood was lichtje ingezakt. Nadien las ik ergens dat het gistgehalte best wordt verhoogd wanneer rozijnen of noten worden toegevoegd.  Voor een brood met 500gr meel dien je de instelling van de Panasonic op L te zetten.  Al vind ik niet meteen terug wat je daarmee verandert (langer/feller kneden?).

Notitie van Lien raadde me Bread van Jeffrey Hamelman aan als eerste broodboek. Wordt spoedig uitgeprobeerd!

Geef een reactie

