Er was eens

Het is zover. Ik heb mijn veroordeling tot de (lege) broodautomaat en leven zonder warme bakker vaarwel gezegd. De vele enthousiaste berichten van trouwe fans van broodovens haalden me over de streep. Wanneer ik wil, zoveel ik wil, lekkerder en goedkoperšŸ™‚

Een model kiezen bleek verrassend eenvoudig, ondanks de honderden meningen op het internet. Twee merken kwamen namelijk steeds terug: Domo en Panasonic. Voor andere fabrikanten lijkt het slechts iets om het assortiment te vervolledigen. Goedkoop bleek bij velen ook hier zelden een duurkoop. Wegens geen enkele negatieve reactie op de Panasonic, hoefde ik nog maar te kiezen tussen de 2500WXE, 2501WXE of de ZB2502BXE. Ik koos voor de 2501 omwille van de extra noten- of rozijnhouder. De nog duurdere 2502 biedt enkel nog een gisthouder extra en is ook afgewerkt met RVS. Kostprijs van de 2501: 189 euro.

Dit toestel is niet bepaald klein: 26x38x38 (BDH). Vooral de hoogte maakt dat je het niet in om het even welke kast stopt. Het is niet echt een designapparaat maar wel heel functioneel afgewerkt en oogt robuust.

Ik wil het toestel vooral gebruiken als “broodbak all-in” (kneden en bakken). Daarnaast ook als kneedmachine voor kleinere broodje die ik dan in de oven bak. Wie weet ook ooit om confituur te maken, jawel.

Gemakshalve kocht ik een eerste lading meel/bloem bij AVEVE (prijzen tussen haakjes voor wie de terugverdienberekening wil maken): grof voltarwemeel (2,85), suprima-plus (3,75, gewoon witte bloem) en waldkorn-mix (11, 40!) . Samen 7,5 kilo meel/bloem plus een pakje droge gist(3,69) voor een totaal van 21,69 voor 15 theoretische broden. Een maalderij of, godbetert, de Colruyt, bieden wel scherpere prijzen.

Op het internet verdrink je in dozijnen receptvarianten voor elk mogelijk brood, al dan niet specifiek voor een broodmachine. Ik kijk uit naar mijn wedervaren met tegenstrijdige raadgevingen als gist zeker apart versus gist zeker in het wateršŸ™‚ Alsook of olie beter is dan boter, met of zonder meelverbeteraar, enz. . Wiskundig gezien geen oneindige combinatie, maar evenmin helemaal een exacte wetenschap. Ik hoop vanaf nu geregeld mijn recepten en ervaringen te kunnen berichten. Smakelijk!

2 thoughts on “Er was eens

  1. Pingback: Zelf brood bakken, een beschouwing | Broodbakken

Geef een reactie

